ALPA: Od Frištenského k hokejové Spartě
Za Spartu poprvé nastupuje legendární Karel „Káďa“ Pešek, Praha zatím nemá ani jediný zimní stadion a hlavou české země je stále rakouský císař František Josef I. Píše se rok 1913. A na český trh vstupuje ALPA. Přečtěte si příběh lahvičky s modrou etiketou, po které někdy sáhl každý z nás. Je vysokou školou marketingu i součástí české historie.
Když projdete ve Velkém Meziříčí přes recepci areálu ALPA a nadechnete se, ze skladů ucítíte vůni desítek druhů bylin. Se zavřenýma očima si budete připadat jako na rozkvetlé louce. Ale jen do chvíle, než z moderní modrošedé výrobní haly ucítíte také alkohol – základem francovky je už více než 100 let alkoholický roztok éterických olejů, silic, vonných látek bylin a přírodního mentolu.
Každoročně odtud putuje do celého světa nejen přes 5 milionů lahviček tradiční francovky, ale také dalších více než 140 produktů z oblasti masážních přípravků, dětské, tělové a pleťové kosmetiky. Hokejisté Sparty spoléhají zejména na produkty ze sportovní řady – masážní oleje, emulze i roztoky sloužící k zahřátí svalů, jejich lepší regeneraci i rehabilitaci po zranění.
„Alpu používají hokejisti odjakživa. Platilo to tak u minulých generací a platí i u těch současných. Ať už jsou to mladší kluci, nebo ti zkušenější,“ říká sparťanský masér a kustod Hynek Svoboda. „Přípravky jsou ideální k použití v létě, kdy je trénink zaměřen na nabírání kondice a svalové hmoty, a rovněž v závodním období pro prohřátí masáž svalů před tréninkem nebo utkáním,“ dodává.
Objevte přípravky ALPA ze sportovní řady.
ALPA: součást české historie
Když v roce 1805 zůstaly po Napoleonových vojácích ve Vídni sudy s francouzským koňakem, Rakušané si s nimi zpočátku nevěděli rady. Koňak jim nechutnal. Využili ho ale v kombinaci s extraktem bylin jako masážní elixír. Zrodila se francovka, která se pak koncem 19. století začala vyrábět přímým rozpouštěním bylin v alkoholu.
V roce 1913 zaklepal na dveře úřadu Obchodní a živnostenské kontroly v Brně tamní živnostník Josef Veselý, který přišel registrovat značku ALPA. Původ tohoto názvu zůstává zahalen tajemstvím, pravděpodobně se jedná o složeninu jména Aloise Palečka, u něhož je sice dohledatelná přízeň s rodinou Veselých, nic víc o něm ale dodnes není známo.
ALPA začala brzy dobývat Československo. Začal ji používat prezident Tomáš Garrigue Masaryk, český fotbalový brankář František Plánička a spolu s nimi i většina českých domácností. Zásadním způsobem k tomu přispívala reklama, do které se Josef Veselý se svými novými společníky nebál investovat na tehdejší dobu obrovské částky.
ALPA: reklamní ikona
Od svého vzniku nese ALPA jasný komunikační prvek kombinace modrých barev. K její rozpoznatelnosti ovšem zásadně přispělo až spojení s akademickým malířem a reklamním grafikem Leem Heilbrunnem, který předtím pracoval se společnostmi jako ČKD, Baťa nebo Praga.
Od Josefa Veselého dostal jasný úkol: vybudovat moderní tvář produktu nezbytného pro téměř každý obor lidské činnosti. Heilbrunn nejprve vytvořil logo se svalnatou rukou odkazující na ambasadora značky Gustava Frištenského. Ten požíval statusu mezinárodní zápasnické celebrity a Alpu propagoval jako klíč svého úspěchu.
Brzy poté ale Heilbrunn nakreslil ikonické logo: zlatou čtyřcípou hvězdu v modrém poli, která symbolizuje slunce, vodu a vzduch, tedy elementy potřebné k lidskému zdraví a prosperitě. Hvězda od té chvíle z lahviček ALPA nikdy nezmizela.
K růstu používala ALPA všechny dostupné způsoby propagace, které chrlila do světa i vlastní tiskárna. Značka pracovala s plakáty, jako jedna z prvních roznášela letáky do schránek, využívala prospekty, ambasadory, diapozitivy, reklamní filmy, výkladní skříně i fasády domů. Heilbrunn dokonce navrhl exkluzivní dárkovou kazetu s logem z 24karátového zlata, kterou dostal k 80. narozeninám prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Předání proběhlo v závěru slavnostního štafetového běhu a zaujalo snad všechna československá média.
ALPA se dokonce nebála zakoupit licenci na tehdejší hvězdu amerického němého filmu, a tak byl hvězdou jejích vlastních komiksových příběhů černý kocour Felix. ALPA se stala součástí nejen života českých domácností, ale také českého kulturního dědictví.
ALPA: znovu dobývá svět
Společnost nezastavila ani komunistická vláda, která ovšem její rozvoj radikálně přibrzdila. Po znárodnění byla ALPA včleněna mezi Spojené farmaceutické závody Brno – Královo Pole, v 50. letech pak odstěhována do Velkého Meziříčí. Díky kvalitě a univerzálnosti produktu i věrnosti zákazníků ovšem z českých domácností nezmizela. Kdo z vás neměl doma modrou lahvičku se žlutou hvězdou? Po privatizaci v roce 1994 se pak ALPA nadechla k dalšímu růstu.
Ten je charakterizován mimo jiné šíří nabízených produktů. Na sportovní řadu pak sázejí i hokejisté Sparty, kteří ji používají v tréninkovém i zápasovém režimu.
ALPA už dávno není jen francovka. V jejím portfoliu jsou kosmetické přípravky pro děti, vlasová kosmetika, pánské přípravky, výrobky pro ústní hygienu…
Tohle partnerství spojuje moderní značky se silnou tradicí.